Egyesület

Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

 
   "ÓVODAI NEVELÉS A MŰVÉSZETEK ESZKÖZEIVEL"
 

 Óvodapedagógusok Országos Szakmai Egyesülete az Óvodások Neveléséért

web: http://ovodak.org.hu

Tartalomjegyzék
Tanfolyamok
Minőségirányítás az óvodában
ONME alternatív program
Minden oldal
 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS AZ ÓVODÁBAN

A tanfolyam célja:

hogy az óvodai szakemberek megismerjék a minõségirányításban használatos fogalmakat, rendelkezzenek általános ismeretekkel a minõségfilozófiákról, a COMENIUS 2000 minõségfejlesztõ I. számú modellt tudják alkalmazni a Minõségirányítási program rendszerének kiépítéséhez


A tanfolyam vezetõje:

Nagy Jenõné fõiskolai adjunktus

1. modul

A közoktatás irányításának innovációja, a minõségirányítási munkát meghatározó törvények ismertetése. Elõkészületek a minõségirányítási program megírásához.

  • Minõségirányítás alapfogalmainak ismertetése /Elõadás, konzultáció/
  • Stratégiai tervezés elemei: az intézményi jövõkép megfogalmazása
  • Küldetésnyilatkozat, misszió megfogalmazása egy megadott kritériumrendszer alapján /Két csoportban történõ munkáltatás/
  • A vezetés elkötelezettsége: minõségpolitika, szándéknyilatkozat elkészítésének szempontjai
  • Minõségcélok hierarchiája

A MIP és az óvoda dokumentumrendszerének viszonya

2. modul

  • Az óvoda szervezeti struktúrájának átgondolása a támogató csoport kialakításával és a szakmai kompetenciák megerõsítésével /Elõadás, tréning, konzultáció/
  • A minõségirányítási feladatok tárgyi és személyi feltételeinek megjelenítése a MIP-ben 
  • A MIP lehetséges tartalmának bemutatása különbözõ vázlatok alapján annak, aki a Comenius I. modellt kiépítette, a Comenius II. modellt kiépítette, nem kezdett hozzá a minõségrendszerek kiépítéséhez

3. modul

A vezetés elkötelezettsége, felelõssége:

  • Jogszerû mûködés,
  • Jogszabálytisztelet
  • Stratégiai tervezés folyamata
  • Vezetõi ellenõrzés folyamat
  • Vezetõi értékelés rendszere 

4. modul

Nevelési tevékenységek mérése, értékelése:

  • Szakmai értékelés, innovatív fejlesztés folyamata
  • A gyermekek egyéni fejlesztése, értékelése
  • Nevelési program értékelése (mutatók rendszerének kialakítása a nevelési program felülvizsgálatához)

Az intézményértékelés, folyamatos fejlesztés:

  • A nevelési év értékelése
  • Átfogó intézményi önértékelés
  • Partneri igény és elégedettség mérése

5. modul

Emberi erõforrás menedzselése:

  • Kiválasztás, betanítás
  • Szakmai fejlesztés
  • Emberi erõforrások értékelése,
  • Ösztönzõ rendszer mûködtetése

Legitimációs záradék:

  • A minõségirányítási programot készítette:
  • Alkalmazotti közösség elfogadásának dátuma:
  • A fenntartó jóváhagyásának dátuma:
  • A kisebbség egyetértésének dátuma:
  • A minõségirányítási program felülvizsgálatának idõpontja:

Mellékletek: szabályzatok listája, jegyzõkönyvek, határozatok

A tanúsítvány megszerzésének kritériuma

  • A foglalkozáson való részvétel – min. 90%-ban
  • Az otthoni feladatok elkészítése
  • A foglalkozásokon aktív részvétel 

A dolgozat témája:
Az óvoda minõségirányítási programjának vázlatos elkészítése

Kötelezõ és ajánlott szakirodalom 

Kötelezõ:

  • Comenius 2000 Közoktatási Minõségfejlesztési Program: Minõségfejlesztési kézikönyv. Bp. OM, 1999.
  • Nagy Jenõné(2000): Óvodatükör. Óvodai intézmények szakmai munkájának mérése, elemzése, értékelése Óvodai nevelés a mûvészetek eszközeivel, Szolnok 157.p.
  • Óvodavezetõi Kapcsos kézikönyv minõségirányítási cikkei

Ajánlott:

  • Nagy Jenõné(2001): Minõségfejlesztési alapismeretek. Hallgatói segédlet az Oktatási Minisztérium által 2001-ben 100%-ban támogatott továbbképzéshez, Szolnok, 96 old.
  • Herneczki Katalin: Comenius 2000 = Óvodai Nevelés. 2000. 5. sz. 212-214. p.