2. oldal / 3 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS AZ ÓVODÁBAN A tanfolyam célja: hogy az óvodai szakemberek megismerjék a minõségirányításban használatos fogalmakat, rendelkezzenek általános ismeretekkel a minõségfilozófiákról, a COMENIUS 2000 minõségfejlesztõ I. számú modellt tudják alkalmazni a Minõségirányítási program rendszerének kiépítéséhez
A tanfolyam vezetõje:
Nagy Jenõné fõiskolai adjunktus 1. modul A közoktatás irányításának innovációja, a minõségirányítási munkát meghatározó törvények ismertetése. Elõkészületek a minõségirányítási program megírásához. - Minõségirányítás alapfogalmainak ismertetése /Elõadás, konzultáció/
- Stratégiai tervezés elemei: az intézményi jövõkép megfogalmazása
- Küldetésnyilatkozat, misszió megfogalmazása egy megadott kritériumrendszer alapján /Két csoportban történõ munkáltatás/
- A vezetés elkötelezettsége: minõségpolitika, szándéknyilatkozat elkészítésének szempontjai
- Minõségcélok hierarchiája
A MIP és az óvoda dokumentumrendszerének viszonya 2. modul - Az óvoda szervezeti struktúrájának átgondolása a támogató csoport kialakításával és a szakmai kompetenciák megerõsítésével /Elõadás, tréning, konzultáció/
- A minõségirányítási feladatok tárgyi és személyi feltételeinek megjelenítése a MIP-ben
- A MIP lehetséges tartalmának bemutatása különbözõ vázlatok alapján annak, aki a Comenius I. modellt kiépítette, a Comenius II. modellt kiépítette, nem kezdett hozzá a minõségrendszerek kiépítéséhez
3. modul A vezetés elkötelezettsége, felelõssége: - Jogszerû mûködés,
- Jogszabálytisztelet
- Stratégiai tervezés folyamata
- Vezetõi ellenõrzés folyamat
- Vezetõi értékelés rendszere
4. modul Nevelési tevékenységek mérése, értékelése: - Szakmai értékelés, innovatív fejlesztés folyamata
- A gyermekek egyéni fejlesztése, értékelése
- Nevelési program értékelése (mutatók rendszerének kialakítása a nevelési program felülvizsgálatához)
Az intézményértékelés, folyamatos fejlesztés: - A nevelési év értékelése
- Átfogó intézményi önértékelés
- Partneri igény és elégedettség mérése
5. modul Emberi erõforrás menedzselése: - Kiválasztás, betanítás
- Szakmai fejlesztés
- Emberi erõforrások értékelése,
- Ösztönzõ rendszer mûködtetése
Legitimációs záradék: - A minõségirányítási programot készítette:
- Alkalmazotti közösség elfogadásának dátuma:
- A fenntartó jóváhagyásának dátuma:
- A kisebbség egyetértésének dátuma:
- A minõségirányítási program felülvizsgálatának idõpontja:
Mellékletek: szabályzatok listája, jegyzõkönyvek, határozatok A tanúsítvány megszerzésének kritériuma - A foglalkozáson való részvétel – min. 90%-ban
- Az otthoni feladatok elkészítése
- A foglalkozásokon aktív részvétel
A dolgozat témája: Az óvoda minõségirányítási programjának vázlatos elkészítése Kötelezõ és ajánlott szakirodalom Kötelezõ: - Comenius 2000 Közoktatási Minõségfejlesztési Program: Minõségfejlesztési kézikönyv. Bp. OM, 1999.
- Nagy Jenõné(2000): Óvodatükör. Óvodai intézmények szakmai munkájának mérése, elemzése, értékelése Óvodai nevelés a mûvészetek eszközeivel, Szolnok 157.p.
- Óvodavezetõi Kapcsos kézikönyv minõségirányítási cikkei
Ajánlott: - Nagy Jenõné(2001): Minõségfejlesztési alapismeretek. Hallgatói segédlet az Oktatási Minisztérium által 2001-ben 100%-ban támogatott továbbképzéshez, Szolnok, 96 old.
- Herneczki Katalin: Comenius 2000 = Óvodai Nevelés. 2000. 5. sz. 212-214. p.
|